Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Aby kontrolować strefy płatnego parkowania na ulice Wrocławia wyruszyły w ubiegłym roku dwa elektryczne Nissany Leaf. Na początek testowo, aby system skalibrować, jeździły przez sierpień i wrzesień 2022 roku. Od października rozpoczęła się regularna kontrola.
Szybciej niż piesi
Kontrole na obszarze całej strefy płatnego parkowania (SPP i ŚSPP) realizowane do tej pory były przez pracowników do tego powołanych. Robili to pieszo. Co się okazało? E - kontrola pozwala skuteczniej niż za pomocą pieszych kontroli monitorować strefę płatnych parkingów zwłaszcza, że strefa jest co raz większa.
Systematyczne rozszerzanie strefy o kolejne osiedla, wprowadzane na wniosek rad osiedli po konsultacjach z mieszkańcami, pozwala zwiększać rotację i dostępność miejsc postojowych poprzez regulację napływu samochodów z zewnątrz osiedla.Ewa Mazur, rzecznik prasowy ZDiUM.
Dodaje, że dzięki temu - dla mieszkańców ceny są preferencyjne:
- 10 zł za miesięczny,
- 100 zł za abonament ważny przez cały rok.
Podkreśla przy okazji, że system nie byłby w pełni skuteczny, gdyby nie systematyczne kontrole wniesionych opłat.
– SPP ma szanse działać efektywnie jeśli opłaty będą skutecznie egzekwowane – dodaje Ewa Mazur.
Skuteczniejsza kontrola wniesionych opłat
W ciągu ostatniego kwartału 2022 r. kontrola opłat była prowadzone hybrydowo - przy udziale zarówno pojazdu skanującego, jak i wszystkich kontrolerów zatrudnionych przez ZDiUM oraz operatora strefy – firmy KBU. Uruchomienie e-kontroli przyniosło od razu efekty.
Wzrosła liczba wystawionych zawiadomień:
- w IV kwartale 2021r. – przy pomocy 21 kontrolerów ZDiUM i KBU wystawiono 16.370 zawiadomień o stwierdzeniu braku wniesionej opłaty,
- w analogicznym okresie 2022r. wystawiono aż 21.679 zawiadomień, z czego 15.556 pochodziło z e-kontroli i 6.116 z kontroli pieszych za pomocą 13 kontrolerów.
Przełożyło się to na wpływy budżetowe
Wpływy ze strefy płatnego parkowania w całości trafiają do gminnego budżetu. W roku 2021 była to kwota ok. 20 339 000 zł., w roku 2022 wpływy wyniosły ponad 25 731 000 zł. Osiem miesięcy roku 2023 zamknięte zostało w kwocie przekraczającej już 21 825 000 zł. Oznacza to, że miesięcznie jest to średnio ok. 600 000 zł., czyli więcej niż w 2022 roku.
E-kontrole - więcej za mniej
Kontrole piesze zostały ograniczone od początku br. do dwóch pracowników w terenie. Pozostali zajmują się weryfikacją wystawionych przez pojazdy zawiadomień po e-kontroli (4 osoby) oraz prowadzeniem pojazdów w systemie dwuzmianowym (4 osoby).
Tylko w styczniu tego roku wystawionych zostało 10 073 zawiadomień, z czego z e-kontroli pochodziło aż 9 000 zawiadomień. Dla porównania - w analogicznym okresu z ubiegłego roku wystawiono przy 21 kontrolerach pieszych tylko 4 964 zawiadomienia.
– W ciągu pierwszego półrocza br. za pomocą pojazdów skanujących mogliśmy przeprowadzić ponad milion kontroli, co dało efekt w postaci 43 335 wystawionych zawiadomień. Miesięcznie średnio było to ponad7,2 tys. zawiadomień – wylicza Ewa Mazur.
W roku 2022 to niespełna 31 tys. zawiadomień za pół roku, czyli tylko 5 tys. wystawionych zawiadomień na miesiąc. Od początku 2022 roku liczba miejsc płatnych w strefie zwiększyła się o prawie 2 tysiące poprzez wdrożeniu opłat na osiedlach: Przedmieścia Oławskie i Świdnickie, Szczepin, Powstańców Śląskich ifragment Ołbina. Obecnie wg stanu na koniec października br. liczba ta wynosi 7712 miejsc, co mimo wyraźnego bo 34 proc wzrostu, w dalszym ciągu plasuje nas na ostatnim miejscu jeśli chodzi o miasta porównywalne do naszego:
- Kraków - 22,5 tys. miejsc,
- Poznań - 10 tys.
- kilkukrotnie mniejszy Szczecin – 8 tys. miejsc.
E-kontrola to kontrola nie tylko szybsza i efektywna, wymuszająca rotację pojazdów w centrum miasta, co z kolei wpływa pozytywnie na dostępność miejsc postojowych dla mieszkańców. Strefa Płatnego Parkowania wiąże się też z wdrożeniem elementów BRD (wyspy, pylony, martwe strefy, słupki i separatory) co znacząco poprawia bezpieczeństwo pieszych, porządkuje dzikie parkowanie, chroni zieleń i zwiększa rotację samochodów.
Ekologiczne pojazdy
Flota e-kontroli liczy dwa pojazdy marki Nissan LEAF o napędzie elektrycznym. Ich zasięg w mieście przy zasilaniu energią elektryczną wynosi 407 km. Każdy z nich jest wyposażony w zestaw kamer oraz system pozycjonowania umieszczony na dachu, jak również w system przetwarzania i transmisji danych, które online sprawdzają, czy kierowca zaparkowanego w Strefie Płatnego Parkowania lub Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania pojazdu zapłacił za postój.
Jak to dokładnie działa?
– Kamery skanują i odczytują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP oraz ŚSPP, system lokalizacji ustala współrzędne ich miejsca postoju, system przetwarzania danych sprawdza online w bazach opłat, czy za postój pojazdu wniesiona została opłata, zaś system transmisji danych przekazuje do ZDiUM informacje o zaparkowanych pojazdach, które nie miały wniesionej opłaty za postój – WYjaśnia Ewa Mazur
Wszystko błyskawicznie.
Dodatkowo, obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas wykonywania skanowania są automatycznie zamazywane. Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu w celu wniesienia opłaty.
Po systemowej weryfikacji właścicielowi auta, który nie dokonał zapłaty, naliczana jest opłata dodatkowa. Dane właścicieli pozyskiwane są z Centralnej Ewidencji Pojazdów, zawiadomienie o stwierdzeniu braku opłaty za postój wysyłane są drogą pocztową, wraz z dokumentacją fotograficzną zaparkowanego pojazdu oraz mapą wskazującą miejsce postoju.
Jak zapłacić? Korzystaj z aplikacji
Dostępne aplikacje i technologie pozwalają na dokonanie opłaty za abonament czy postój szybko i wygodnie:
- w parkomacie za pomocą aplikacji BLIK lub cashless,
- przy użyciu płatności mobilnych zainstalowanych w smartfonie,
- za pomocą e-sklepu.