FILTRUJ
Podróż historycznym pociągiem z przewodnikiem w ramach wydarzenia „Kolejowe szlaki Dolnego Śląska” oferujemy wszystkim chętnym przejazd trzema malowniczymi trasami – do wyboru. Prowadzą one przez krainę Gór Sowich, Gór Wałbrzyskich, Wzgórz Włodzickich aż w pobliże Gór Stołowych, czyli do serca Kotliny Kłodzkiej.
Podróż odbędzie się w niedzielę, 18 maja 2025 roku. Wagony historyczne standardu „Y” z lat 70. XX wieku pociągnie lokomotywa „Fiat” SU45-079, zbudowana w 1973 roku – jedyny czynny z tej serii spalinowóz utrzymany w historycznych barwach wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym. Lokomotywa posiada także detale dekoracyjne, jakimi ozdabiano te spalinowozy w latach ich codziennej eksploatacji.
Ponadto w wagonach znajdują się klasyczne otwierane okna, co tylko dodaje uroku podróży. Nagłośnienie z komentarzem przewodnika podczas jazdy dostępne będzie jedynie w wagonach przedziałowych. W Bystrzycy zaplanowano oprowadzanie z przewodnikiem.
Linia nr 266 to dawna Kolej Doliny Bystrzycy, nazwana Koleją Bystrzycką. Powstała w latach 1902–1904. Stanowi prawdziwe dzieło sztuki inżynieryjnej. Pomiędzy Świdnicą a Jedliną-Zdrój jej tor biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca i kilkakrotnie ją przekracza. Znajdują się tutaj liczne mosty i przeprawy o oryginalnej konstrukcji, jak np. „Most Gerbera”.
Mimo że trasa ta miała znaczenie handlowe, to budowano ją prawdopodobnie także z myślą o turystyce. Świadczy o tym konstrukcja mostów, których przęsła skierowane są w dół, aby nie zasłaniały podróżnym widoków z okien wagonów.
Innym walorem krajobrazowym dawnej Kolei Bystrzyckiej jest niezapomniana panorama Gór Sowich oraz dolin, w których przebiega szlak, ich szata roślinna, a także wzorowo utrzymane zabytkowe dworce. Jedną z wielu ciekawostek jest fakt, że przed stacją w Jugowicach podróżni mogą zobaczyć na horyzoncie Zamek Grodno.
Linia kolejowa nr 286 (Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny) powstała w latach 70. XIX wieku. I chociaż pierwsze plany jej budowy pojawiły się już w latach 50. XIX wieku, na ich realizację trzeba było jeszcze poczekać ponad 20 lat.
Linia ta miała za zadanie skrócić czas przejazdu pomiędzy Berlinem i Wiedniem. Znajdują się tu jedne z najwyższych mostów i wiaduktów kolejowych w Polsce oraz trzy tunele (tego dnia nasz pociąg przejedzie aż przez dwa z nich, w tym jeden o długości ponad kilometra).
Podobnie jak w przypadku dawnej Kolei Bystrzyckiej, trasa pomiędzy Kłodzkiem a Wałbrzychem należy do najbardziej malowniczych w kraju i jest jedną z wizytówek regionu.
Pociąg będzie podzielony na trzy relacje. Pasażerowie posiadający bilet na przejazd otrzymują 10% zniżki na zwiedzanie Pałacu Jedlinka.
Marszałka Józefa Piłsudskiego 105, Wrocław 50-085