Wystarczy wpisać nazwę przedmiotu lub rodzaj odpadów i dowiesz się, gdzie możesz go wyrzucić.
Gospodarowanie odpadami i utrzymanie czystości we Wrocławiu - odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Gdzie znajdę harmonogram odbioru odpadów?
Aktualny harmonogram odbioru odpadów dostępny jest na stronie Ekosystemu. W zakładce poświęconej harmonogramom można wygenerować grafik dla swojej nieruchomości jednorodzinnej oraz – po wpisaniu ulicy - sprawdzić dni odbioru odpadów dla swojej lokalizacji w sytuacji, kiedy mieszkamy w budownictwie wielolokalowym.
Dlaczego moje śmieci nie zostały odebrane?
Odpady są odbierane zgodnie z harmonogramem (w godzinach od 6:00 do 22:00). Prosimy o zgłoszenia wszystkich sytuacji braku realizacji tej usługi - za brak odbioru odpadów wykonawcy grożą kary finansowe.
Zdarzają się sytuacje, w których wykonawca nie może zrealizować usługi odbioru odpadów, ponieważ nie jest to technicznie możliwe. O takim fakcie informuje niezwłocznie Ekosystem. Najczęściej powodem są gęsto zaparkowane samochody, które uniemożliwiają dojazd do wiaty śmietnikowej - pojazd odbierający odpady komunalne waży ok. 26 ton i jest mało skrętny. Czasem zdarza się, że dostęp do pojemnika i jego opróżnienie uniemożliwiają odpady wielkogabarytowe składowane w niewłaściwy sposób. Odbiór śmieci w przypadku domków jednorodzinnych, co do zasady, odbywa się w sytuacji, kiedy właściciel wystawi pojemnik z odpadami przed swoją nieruchomość. Brak wystawienia pojemnika może skutkować nieodebraniem odpadów.
Gdzie zgłaszać brak odbioru odpadów?
Brak odbioru odpadów należy zgłaszać do Ekosystemu za pośrednictwem infolinii (tel. 71 75 86 911), która działa od poniedziałku do piątku od godz. 7:30 do godz. 15:30. Sprawę można też kierować całodobowo siedem dni w tygodniu przez Interaktywne Centrum Obsługi Mieszkańca za pomocą formularza dla mieszkańców lub zarządcy nieruchomości. Zgłoszenie można kierować bezpośrednio do firmy wywożącej odpady w naszej okolicy - kontakt można znaleźć na stronie Ekosystemu.
Komu zgłaszać nieporządek wokół miejsca gromadzenia odpadów?
Zgodnie Regulaminem utrzymania czystości i porządku we Wrocławiu za utrzymanie czystości w miejscu gromadzenia odpadów i w odległości 1,5 metra od tego miejsca odpowiada zarządca nieruchomości. Do niego należy kierować zgłoszenia o nieporządku. Zarządca ma obowiązek utrzymania stałej czystości w miejscu gromadzenia odpadów poprzez regularne uprzątanie odpadów i innych zanieczyszczeń znajdujących się poza workami lub pojemnikami, nie rzadziej niż raz na tydzień. Jest zobowiązany zapewnić miejsce gromadzenia odpadów, ale i okresowo je myć, jeśli umożliwia to powierzchnia (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy) oraz regularnie je dezynfekować (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy).
Co zrobić z odpadami, których nie można wyrzucić do pojemników przy nieruchomości?
Odpady problemowe – m.in. elektroodpady, odpady wielkogabarytowe, gruz budowlany, opony - można bezpłatnie oddawać w dwóch wrocławskich Punktach Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. PSZOK-i znajdują się przy ulicy Michalczyka 9 oraz ulicy Janowskiej 51. Małe elektroodpady, świetlówki, baterie, leki itp. we Wrocławiu zbierają też Samochody Zbierające Odpady Problemowe, w skrócie nazywane SZOP-ami, które na osiedlach Wrocławia pojawiają się dwa razy w miesiącu. Informacje o tym, jakie odpady możemy w nich oddać oraz harmonogram przejazdów SZOP-ów dostępny jest tutaj. W przypadku trudności ze znalezieniem informacji, gdzie wyrzucić dany odpad, zachęcamy do korzystania z wyszukiwarki odpadów online, którą udostępniamy pod tym adresem.
Komu zgłaszać nieporządek na chodniku?
Gmina Wrocław odpowiada za czystość chodników, jak i jezdni, dróg rowerowych, ciągów pieszo-jezdnych, przystanków, miejsc parkingowych objętych Umową na utrzymanie czystości i porządku we Wrocławiu. Nieprawidłowości zauważone w tym zakresie należy kierować do Ekosystemu. Aby usprawnić pracę kontrolerów, warto precyzyjnie wskazywać lokalizację zdarzenia. Natomiast za czystość na chodniku przylegającym do nieruchomości odpowiada jej właściciel. To na nim spoczywa obowiązek utrzymania chodnika w czystości, zarówno latem, jak i zimą.
Kto może zgłaszać zwiększenie/zmniejszenie liczby pojemników na odpady?
Potrzebę zwiększenia lub zmniejszenia liczby pojemników na odpady zgłasza zarządca nieruchomości. Liczbę pojemników dla nieruchomości ustala się w oparciu o zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku we Wrocławiu, przy zastrzeżeniu, że nie może dochodzić do przepełnień.
Gdzie zgłaszać przepełniony kosz uliczny?
Ekosystem odpowiada za kosze należące do gminy - to większość koszy ulicznych, tzw. „foczek” oraz stylowych koszy w wybranych lokalizacjach Wrocławia (np. Rynek). Kosze uliczne, tzw. „foczki” można rozpoznać po wyraźnym oznaczeniu - nazwie i kontakcie do firmy, która odpowiada za jego opróżnienie oraz naklejce z numerem kosza. Przepełnienie lub uszkodzenia takiego pojemnika można zgłaszać do wskazanej firmy lub kierować bezpośrednio do Ekosystemu. Nie wszystkie kosze w przestrzeni publicznej opróżniane są na zlecenie Ekosystemu, mogą bowiem należeć do prywatnych właścicieli. Przepełnienie takiego kosza należy zgłaszać do jego właściciela - zarządcy terenu, na jakim jest ustawiony.