wroclaw.pl strona główna Zielony Wrocław – środowisko we Wrocławiu Zielony Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Zielony Wrocław
  3. Aktualności
  4. Smog we Wrocławiu: samochody, tramwaje i rowery

Smog we Wrocławiu: samochody, tramwaje i rowery

Data publikacji: Autor:

| aktualizacja: Edytuj w ACMS

Aż 42 procent wrocławian uważa, że głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza w mieście są samochody, których we Wrocławiu jest około pół miliona – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Dolnośląskiego Alarmu Smogowego. A samochody to emisja spalin.

Reklama

Po Wrocławiu jeździ ok. 350 autobusów. W ciągu ostatnich dwóch lat wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wycofało z eksploatacji najstarsze autobusy Jelcz i Ikarus. Zastąpił je 57 pojazdów, które spełniają restrykcyjne normy emisji spalin EURO 6. W rzeczywistości samochody odpowiadają za 24 proc. zanieczyszczeń miejskiego powietrza. Po Wrocławiu jeździ dziennie nawet pół miliona pojazdów: osobowych i ciężarowych. Ponad 440 tys. to pojazdy zarejestrowane w mieście, ale do tej liczby należy dodać co najmniej kilkadziesiąt tysięcy aut należących do osób dojeżdżających do pracy w stolicy Dolnego Śląska, studentów oraz gości.

Samochody zarejestrowane we Wrocławiu

 

– Starych pojazdów, to znaczy samochodów mających ponad dwadzieścia lat, jest we Wrocławiu dużo. Nowszych będzie coraz więcej, co wiąże się z bogaceniem się naszego społeczeństwa, choć to proces, który potrwa lata, a nawet dekady – mówi dr inż. Wojciech Walkowiak z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.

Wykładowca Politechniki Wrocławskiej podkreśla, że nowe samochody są wyposażone w urządzenia, które w niemal doskonały sposób ograniczają emisję toksycznych substancji. – W porównaniu z samochodami z lat 80. i 90. dzisiaj emisja szkodliwych substancji jest kilkaset razy mniejsza. Zaryzykowałbym twierdzenie, że silniki zasysają gorszej jakości powietrza niż wypuszczają – mówi.

Wpływ wielkość emisji spali samochodowych miała rozbudowa infrastruktury drogowej, między innymi obwodnicy śródmiejskiej i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, dzięki którym ruch tranzytowy przeniósł się poza ścisłe centrum miasta.

Dr inż. Wojciech Walkowiak: – Ważnym zadaniem dla władz są zmiany w organizacji ruchu samochodowego, które zwiększą płynność ruchu samochodowego. Najwięcej „trują” samochody stojące w korkach oraz te, które poruszają się ze średnią kilkunastu kilometrów na godzinę. Optymalnym jest taka organizacja ruchu, która pozwala na poruszenie się na dłuższych odcinkach ze średnią 50 km na godzinę. To trudne zadanie, ale możliwe i z pewnością przyniesie widoczne efekty.

Komunikacja miejska

Ważnymi zadaniem jest rozbudowa miejskiej komunikacji i modernizacja taboru.

Do grudnia 2015 roku na ulicach Wrocławia pojawi się kolejnych 69 nowych pojazdów, które obsługiwać będą część miejskich linii. To efekt pojawienia się nowego, prywatnego przewoźnika.

Trasy rowerowe

Władze Wrocławia zachęcają do korzystania z innych niż samochody sposobów komunikacji. Rozbudowywana jest infrastruktura rowerowa. W 2007 roku było 145 kilometrów dróg rowerowych, w 2014 roku trasy rowerowe miały już 220 km. Poza tym powstało pięć tysięcy miejsc parkingowych dla rowerzystów.

– Wiele naszych inwestycji poprawiło komfort podróżowania rowerzystów np. na ul. Legnickiej 70 procent cyklistów jeździło po chodniku, gdy powstała ścieżka zaledwie kilka procent – wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Urzędu Miejskiego Wrocławia.

 

W latach 2010-2014 na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu wydano 18 mln zł. Na kolejnych sześć lat na ten cel przeznaczono 102 mln zł.

Planowane inwestycje dla rowerzystów zobacz TUTAJ.

Plan Gospodarki Niskoemisyjnej - zobacz serwis specjalny >>

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama