Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wszystkie dzieci, które tego dnia będą jeździły pociągiem retro, otrzymają od Świętego Mikołaja podarek. - Dorośli, którzy byli w tym roku grzeczni, również taki mogą dostać - zapewniają organizatorzy.
Podróż pociągiem retro po Wrocławiu to okazja do zwiedzania stolicy Dolnego Śląska z zupełnie innej perspektywy niż podczas wycieczek pieszych i samochodowych.
Pociągiem retro po Wrocławiu. Zabytkowe wagony pociągnie "kociołek"
- Historyczny pociąg jeździ m.in. po odcinkach linii w obrębie wrocławskiego węzła kolejowego niedostępnych na co dzień dla pociągów pasażerskich, a uczęszczanych wyłącznie przez pociągi towarowe. Skład zabytkowych wagonów pociągnie spalinowóz "Kociołek" SP42 - 001 z 1970 roku - mówi Michał Wychodil, rzecznik prasowy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu i dodaje:
- Lokomotywa stała się gwiazdą przejazdów z Klubem, gdyż jest eksponatem sprawnym i dopuszczonym do ruchu od lipca tego roku. Pojazd przeszedł skrupulatny remont staraniem członków organizacji, oddający mu jego historyczny charakter.
Pociąg retro po zakamarkach Wrocławia - Nadodrze, Brochów, Gądów... Zobacz trasy
Przygotowane zostały cztery trasy zwiedzania.
- Pierwsze to "Zakamarki zachodnie".
Pociąg wyjedzie z Wrocławia Głównego. Dojedzie do stacji Wrocław Kuźniki, ale jadąc w sposób nieoczywisty, przez łącznicę towarową i jedną z największych stacji towarowych na Dolnym Śląsku - Wrocław Gądów.
- Kolejny to "Zakamarki wschodnie".
W ramach tego przejazdu zabytkowy pociąg pojedzie aż do Siechnic, położonych pod Wrocławiem. Szlak tego pociągu prowadzi przez towarową część stacji Wrocław Brochów, która jest największą stacją rozrządową w Polsce po Tarnowskich Górach. Pociąg przejedzie od strony zaplecza brochowskiej lokomotywowni, gdzie można dostrzec ciekawy tabor kolejowy.
- Trzecia trasa - "Zakamarki Północne".
To przejazd do stacji Wrocław Nadodrze, w rejon historycznego portu. Jest to okolica ściśle związana z historią kolejnictwa, w tym kolejki wąskotorowej z Trzebnicy o czym opowie sam przewodnik.
- Ostatnim pociągiem są "Zakamarki Towarowej Obwodnicy Wrocławia".
Jest to najdłuższy z przejazdów. Trasa prowadzi po obwodnicy kolejowej, dostępnej wyłącznie dla pociągów towarowych. Ponadto, podczas tej podróży historyczny pociąg przejedzie przez najwyższy punkt kolejowy we Wrocławiu, który znajduje się na drugim wiadukcie nad ulicą Grabiszyńską.
A w środku pociągu retro... bar
- W jednym z wagonów, który zbudowano w 1929 roku, funkcjonuje bar serwujący chłodne i gorące napoje. Ponadto można w nim zakupić robione przez Klub magnesy na lodówkę, z całą masą historycznych lokomotyw i wagonów. Dodatkowo będzie dostępny kalendarz klubowy na rok 2025 z odpowiednio dobranymi fotografiami, również z historycznym taborem kolejowym - mówi Michał Michał Wychodil i dodaje:
- Cały zysk ze sprzedaży przeznaczany jest na renowację zabytkowego taboru kolejowego. Na barze znajduje się także skarbonka, do której można wrzucać dobrowolne datki na rzecz działalności stowarzyszenia.
Bilety na pociąg retro ze Świętym Mikołajem: ceny, gdzie kupić
Dochód z biletów na przejazd przeznaczany jest na prace bieżące przy zabytkowych pojazdach z kolekcji Klubu oraz cele statutowe.
Bilety od 28 do 45 złotych.
Pociągi retro wyruszą z Dworca Głównego PKP we Wrocławiu - zobacz na mapie: