wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Sprawdzili swoje nerki

Blisko 15 procent wrocławian, którzy zrobili badania przesiewowe nerek w ramach ogólnopolskiej akcji Nefrotest ma nieprawidłowe wyniki.

W kampanii Nefrotest we Wrocławiu, w marcu wzięło udział ponad 1300 osób w wieku powyżej 60 lat.

Wyniki  189 osób z 1311 skutecznie przebadanych w Centrach Dializ Fresenius we Wrocławiu, odbiegały od normy. Zdaniem specjalistów może to świadczyć o rozwijającej się u tych pacjentów chorobie nerek. 11 osób było w IV stadium przewlekłej choroby nerek i pozostanie pod opiekę stacji dializ. – Był też pacjent ze schyłkową niewydolnością nerek, bezwzględnie kwalifikujący się do dializ, z zagrożeniem życia. Na nerki chorował od lat, ale się nie leczył. Akcja przypomniała mu o jego chorych nerkach – opowiada dr n.med. Przemysław Koniński, dyrektor stacji dializ przy ul. Koszarowej.

- Pacjenci, u których stwierdzono nieprawidłowe wyniki badań zostali skierowani na dodatkowe badania diagnostyczne i w przypadku rozpoznania u nich schorzeń nerek, będą objęci specjalistyczną opieką – zapewnia Marzena Fink, krajowa koordynatorka kampanii społecznej Nefrotest.

Jak się okazuje, 15 proc. osób z wynikami, które przekraczały normy potwierdza statystyczne wyliczenia nefrologów, którzy oceniają,  że podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, w Polsce na przewlekłą chorobę nerek może chorować co najmniej co 10- ty Polak.

Choroby nerek mogą rozwijać się skrycie nawet przez 20 lat nie dając żadnych wyraźnych objawów. Akcja Nefrotest, w ramach której odbyły się badania ma przekonać Polaków do regularnych badań profilaktycznych pod kątem chorób nerek.

Dzięki badaniom możliwe jest wykrycie chorób nerek we wczesnych stadiach, a co za tym idzie ograniczenie liczby osób dializowanych w Polsce.

elg

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama