Do dialogu technicznego, który poprzedza przetarg na uruchomienie i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych zgłosiło się kilkanaście firm. Urzędnicy odpowiedzialni za projekt prowadzą z nimi w tej chwili rozmowy. W związku z dużym zainteresowaniem wydłużono ich termin. - Do rozmów zgłosiło się 18 firm, które oferują zarówno usługę uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych, jak i poszczególne elementy składowe przez nas oczekiwane np. dostawcy aut lub infrastruktury, operatorzy systemu – mówi Anna Badeńska z działu projektów i rozwoju infrastruktury Urzędu Miejskiego.Miasto przed ogłoszeniem przetargu chce w ten sposób zbadać, jak bardzo rozbudowany system jest potrzebny we Wrocławiu, na jakim obszarze ma działać i jak np. zorganizować system opłat. Jakie auta są potrzebne i o jakich parametrach? A w końcu ile to wszystko może kosztować? - Jest to projekt złożony i nie ma jeszcze wzorców na rynku polskim, dlatego staramy się być elastyczni i otwarci na sugestie – dodaje Anna Badeńska.
Pierwsze kroki już są
Wrocław pierwsze kroki w kierunku ekologicznego transportu już poczynił. W mieście od 2011 roku dział system ładowania pojazdów elektrycznych, który jest już w 10 punktach. W drugim etapie tego projektu planowana jest budowa kolejnych dziesięciu stacji ładowania. Władze miasta podpisały również list intencyjny z firmą Tauron, który jest początkiem współpracy w stworzeniu bardziej ekologicznego transportu miejskiego. Po Wrocławiu jeździ też już pierwszy ekologiczny autobus, co prawda to pojazd hybrydowy - napędzany prądem i ropą - ale dzięki podwójnemu napędowi produkuje dużo mniej szkodliwych substancji.
Jak to działa na świecie
Wypożyczalnie aut elektrycznych działają w dużych miastach na całym świecie. W Londynie, Wiedniu, Berlinie, czy Amsterdamie mieszkańcy do swojej dyspozycji mają po kilkaset ekologicznych aut. Mogą je pożyczać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, rezerwować przez internet i obsługiwać przez telefon. (Paryski system wypożyczalni w liczbach)Systemy często zintegrowane są z wypożyczalniami rowerów miejskich. W stolicy Niemiec taką sieć prowadzi DB Bahn. W Polsce tego typu projekty dopiero raczkują, ale coraz więcej miast jest nimi zainteresowana. JK