wroclaw.pl strona główna

MPK Komunikacja miejska w weekend we Wrocławiu

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Światowy Dzień Konsumenta 2021

Światowy Dzień Konsumenta (World Consumer Rights Day) to międzynarodowe święto obchodzone corocznie 15 marca. Upamiętnia przemówienie prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna Kennedy’ego z 1962 roku. Sformułował on wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W Polsce obchodzimy to święto od 2000 roku, na świecie od 1983 roku.

Czytaj też: Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu

W ramach Światowego Dnia Konsumenta przygotowano m.in.:

  • interaktywne narzędzie edukacyjne: konsument.edu.pl

  • wideoczaty z ekspertami przez cały tydzień, codziennie od godz. 12:00 na Facebooku

  • praktyczne porady na Twitterze.

Wideoczaty z ekspertami

Przez cały tydzień, od 15 do 19 marca, w godz. 12.00-13.00 można skorzystać z porady prawnej online na oficjalnym profilu na Facebooku Światowego Dnia Konsumenta.

Harmonogram spotkań i tematy rozmów

  • Poniedziałek: system ochrony konsumentów,
  • Wtorek: finanse (np. inwestycje alternatywne, systemy typu piramida),
  • Środa: podróże, eventy i covid-19,
  • Czwartek: zakupy stacjonarne,
  • Piątek: zakupy w sieci,

W wideoczatach wezmą udział eksperci z:

  • Punktu kontaktowego polubownego rozwiązywania sporów
  • Europejskiego Centrum Konsumenckiego
  • Stowarzyszenia Aquila prowadzącego infolinię konsumencką
  • Fundacji Konsumentów prowadzącej centrum e-porad
  • Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Interaktywna platforma edukacyjna

Strona konsument.edu.pl przypomina portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów pojawiają się oferty-pułapki. Kryją się za nimi potencjalne niebezpieczne sytuacje, np. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, kradzież tożsamości, piramida finansowa. 

Na symulatorze w bezpieczny sposób - przechodząc całą procedurę: wybór towaru, konwersację z czatbotem, ustalanie szczegółów płatności i dostawy, wypełnianie formularzy - internauta może się przekonać, gdzie czają się potencjalne zagrożenia. Każda sytuacja zawiera podsumowanie, gdzie użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, dowiaduje się, co sprawdzić, aby nie paść ofiarą oszustwa i gdzie się zwrócić, jeśli do tego dojdzie.

Epidemia koronawirusa wypłynęła na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez internet i dostarczenie paczki pod drzwi. Dlatego warto skorzystać z porad profesjonalistów, aby ustrzec się przed oszustwami w sieci.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama